D. SAM ABRAMS
Eugeni d'Ors, llums i ombres
Autors: Diversos. Editorial: Cossetània. Pàgines: 152. Preu: 12,50 euros.
Que no s'espanti ningú! Ja sé que aquest llibre és un recull de ponències que es van pronunciar al llarg d'un congrés que es va organitzar a Vilafranca del Penedès per commemorar el mig segle que havia passat des de la mort d'Eugeni d'Ors. De ben segur que tots els lectors tenen records absolutament traumàtics de lectures àrides i insofribles de llibres d'actes de jornades monogràfiques sobre autors cèlebres. Però els garanteixo que aquest no és gens el cas del volum Eugeni d'Ors, llums i ombres.Cicle de conferències en el cinquantenari de la seva mort (1954-2004).
Algú podria preguntar què fa que aquest llibre sigui tan diferent.La resposta és ben fàcil: aquest llibre és un punt de trobada, un harmoniós punt de trobada entre la societat civil, el món acadèmic i l'estament públic. I és una demostració clara de l'empenta que pot agafat la cultura quan al darrere té el poder de la suma de forces. A més, és un llibre que porta el segell de l'entusiasme d'un grup d'intel·lectuals vilafranquins que ha decidit passar completament de la desídia cultural que impera a Barcelona i anar a la seva.
El llibre aplega vuit treballs diferents i complementaris. Josep Murgades defineix el Noucentisme, la figura d'Ors i el Glosari i després precisa els límits cronològics i conceptuals dels tres.Norbert Bilbeny es planteja la qüestió de l'actualitat del mètode i de l'obra d'Ors. Fonxo Blanc es fica a la gola del llop en passar revista als anys més foscos del mestre, entre 1933 i 1945.Ricard Mas estudia el joc de coincidències i d'influències entre Salvador Dalí i Eugeni d'Ors. Teresa Costa fa una contribució innovadora en estudiar el pes de la presència de les dones a la narrativa filosòfica de l'autor. Oriol Pi de Cabanyes dedica el seu treball a explicitar un capítol de la geografia literària d'Or en resseguir els seus vincles amb El Vendrell. Carlos d'Ors fa una semblança humana i intel·lectual del seu avi. Pablo d'Ors porta a terme un estudi dels paral·lelismes conceptuals entre el Noucentisme català i el Novecento italià. I tot això en només 149 pàgines! N'est pas mal!
La publicació d'aquest volum representa una contribució de primera magnitud pel que fa a l'estudi de la figura i l'obra d'Ors. Es tracta d'un conjunt de textos que ens ajudaran a conèixer Ors millor i en molta més profunditat des de quatre perspectives diferents però complementàries: la personalitat de l'autor, la seva extensa producció literària, el seu riquíssim món intel·lectual i l'extraordinari context històric i social en el qual es va moure.
Després, Eugeni d'Ors, llums i ombres ens ajudarà a desfer-nos de tòpics i mentides que obstaculitzen el camí d'apropament a la figura i l'obra de l'autor de La Ben Plantada. També serà una eina útil a l'hora de plantar cara a la greu manipulació a la qual està sotmesa el canon de la literatura catalana moderna per poder situar Ors finalment en el lloc que li pertoca a nivell nacional i internacional, el lloc de clàssic modern indiscutible (i el subratllat és meu!).
Cal insistir en la qualitat intel·lectual i humana dels treballs aplegats en el volum. Són treballs profunds i d'una gran diversitat temàtica, escrits des de l'interès i la passió. També he de dir que molts dels treballs enceten ter-ritoris nous i suggerents pel que fa als estudis orsians. Ens demostren que encara tenim molt camp per recórrer i que Ors, en molts aspectes, és plenament actual. En aquest sentit, només cal recordar l'esplèndid treball de Norbert Bilbeny que evidencia les semblances entre Ors i Benjamin i l'originalíssim treball de Teresa Costa que estudia a fons les quatre ficcions orsianes que giren a l'entorn de figures femenines com ara Teresa (l'ideal), Tel·lina (la natural), Sijé (la fada d'aigua) i Lídia (la tel·lúrica).
Som davant d'un exemple perfecte de la famosa «obra ben feta» que sempre demanava el mateix Ors. I també és una bona mostra de com es construeix correctament el patrimoni literari.
|