ALEX SUSANNA
Després de Cap claredat no dorm (1991), Feliu Formosa torna a lliurar-nos un nou volum de poemes, i a fer que un cop més ho hem de celebrar: si algú vol saber per què s'ha de llegir poesia, que val la pena fer-ho, que agafi aquest llibret -ho dic només en funció de les mides i el pes-, l'obri per on vulgui i comenci l'aventura de perdre-s'hi, de dialogar amb cadascun dels seus poemes a mesura que se'ls vagi trobant. De mica en mica s'adonarà que això de la poesia pot ser una cosa molt seriosa quan està en mans d'algú com Formosa.
Des de la més gran manca d'efectisme -ell que és un home de teatre, o potser justament per això-, i com si arribar on ha arribat -el 2004 va publicar la seva Poesia Completa sota el títol de Darrere el vidre- no li garantís res de cara al futur, fa per manera de començar de cap i de nou a fi d'evitar cap mena de guany retòric, de guany espuri que no sigui fruit de la més gran autenticitat, honradesa i necessitat. I és partint d'aquestes premisses que és capaç de tornar a lliurar-nos un llibre bàsic, Centre de brevetat (Meteora, 2006), un d'aquests llibres que s'imposen al lector amb una naturalitat espaterrant i mai no recorrent, com altres, a fórmules apreses, a estilismes abusius per exhaurits: en veu baixa, com qui no vol la cosa, i sempre des de la perplexitat del viure. Més ben dit, fent-ne un sentiment d'una gran radicalitat, convertint-la en el seu únic recer: la intempèrie des de la qual aspirar a escriure alguna cosa que valgui la pena, que la valgui primer per qui l'escriu, i després per qui la reescriu, que això és el que fa tot ver lector, reescriure's el poema: «multiplicar una reflexió prenyada de perplexitat».
Formosa se sap nàufrag i supervivent alhora, i és des de la consciència d'aquesta condició dual que explora l'enfilall de perplexitats que la realitat -tant l'exterior com la interiorens depara, sempre i quan hi siguem receptius, és a dir, estiguem disposats a reconèixer-les com un ingredient bàsic de la nostra vida i a actuar en conseqüència. Però com s'ho fa l'autor per esquivar els perills poètics de l'experiència i l'edat? Fonamentalment de quatre maneres: afirmant-se «en l'actitud antipoètica que persegueixo gairebé amb ràbia» (Music-Hall), sotmetent-se a una gran agitació tot i saber que això no el salvarà (Desolació), recorrent a «la lentitud i la resistència de les nostres paraules» (Els llavis de l'orquídia), i assajant «aquest intent repetit i desesperat d'aferrar-me al moment» (Fugacitat). O bé, a Parèntesi: «Sí, el moment, els moments...Un fons de desolació, amb alguna cosa d'ignot com el fons dels estanys d'alta muntanya».
Des d'una gran disparitat d'estímuls -tant vitals com culturals: música, teatre, cinema, pintura i literatura-, i valent-se igualment d'una enorme mal·leabilitat formal -que el guarda de ser repetitiu respecte d'ell mateix i fa de la forma un ens viu-, Formosa ha escrit un bon grapat de poemes que tenen el do d'acompanyar el lector com poques coses i el porten a «ser com aquestes barques/reclinades que esperen/recobrar el seu sentit».
|