Al principi de 2004, Daniel i Geo Fuchs van ser convidats a Berlín com a artistes en residència de la Fundació Starke per treballar en projectes nous. A Berlín, els dos artistes, després de les exitoses sèries Conserving i Famous Eyes, es van fixar per primera vegada en el llegat arquitectònic del Ministeri per a la Seguretat de l'Estat (Stasi) del règim de l'antiga RDA: els edificis d'oficines, les presons preventives, els arxius i els búnquers.
Després de la caiguda del Mur l'any 1989 i de la reunificació d'Alemanya el 1990, es va dissoldre aquesta institució i també d'altres. Ara, més de quinze anys després, alguns d'aquests llocs es mantenen gairebé íntegres i fan la impressió que el temps s'hi hagi aturat.
Daniel i Geo Fuchs van trobar recintes on s'han conservat intactes els signes i símbols d'una persecució i repressió implacables, i ens descobreixen el funcionament interior dels mecanismes d'aquest sistema i la seva amalgama d'arquitectura, poder i impotència, amb imatges mai o rarament vistes. En el projecte, els artistes segueixen un procediment estricte enfocant tots els recintes des d'una mateixa perspectiva. En resulten fotografies d'una fermesa i franquesa brutals: monitors de vigilància apagats en una sala de control o el despatx del jutge de vigilància penitenciària de Hohenschönhausen empaperat amb dibuixos florals. Aquestes fotos mostren el desconsol i la fredor del sistema, i el llarg passadís del centre penitenciari amb sales d'interrogatori a tots dos costats adquireix, veient el debat polític dels darrers anys, una dimensió completament nova.
|